söndag 29 januari 2012

Portfolio från Bildarbete och lärande I

Eftersom Jag nu läser Bildarbete och lärande II tänkte jag även göra en liten kategori så att man kan se vad jag tidigare gjort. Jag letade fram min gamla portfolio som jag gjorde för 2 år sedan när jag läste Bildarbete och lärande I och fotograferade den. Jag lyckades även söka rätt på texten så ni kan läsa om själva processen och här har ni det:



Tisdag 19/1-10 ”Dokumentation av visuell miljö”
Började förmiddagen med ”Kursintro”. Sedan delade vi in B-gruppen i mindre grupper. Mina gruppmedlemmar blev Jorun och Karolina. Vi bestämde oss för att titta på materialrummet först och sedan sätta oss och brainstorma. Vi hade alla varit inne på lite liknande och mer självklara miljöer som butiksmiljö, central stationen, skyltfönster, café, bibliotek osv. Men redan under genomgången hade en tanke väckt mig. Jag tyckte att en intressant och spännande miljö som man kunde arbeta med kunde vara en tatueringsstudio. Jag började med att lägga fram detta förslag och vi diskuterade noga möjligheterna och kom till slut fram till att välja en tattoo-studio som vår miljö. Vi gick vidare in på hur vi skulle lägga vår tid och vilken studio vi skulle välja att gå till. Vi kom fram till att vi skulle gemensamt gå till en studio i Malmö, ”Hjärtat av guld”, och sedan fick vi själva välja en vi kunde gå till på onsdagen.
                      När vi väl kommer utanför studion ser vi ett öppet stort fönster som inte alls drar tankarna till tatuering. Det är ingenting utifrån som för oss påminner om tatueringsstudio. När vi går in har vi en vägg framför oss med ett barock-mönster i rött och svart. Dessa färger är något jag kan associera till en tatueringsstudio. På väggen hänger en stor barock-inspirerade guldspegel vågrätt och framför står en rococo inspirerade guldsoffa med matchande pallar. Rummet i övrig har mestadels rococo inspirerande möbler. Där är ingen konst av tatueraren och heller inga tavlor med tatueringsmotiv som kan inspirera kunderna. Däremot finns där olika typer av tavlor som har utmanande motiv av homosexuella män. Detta är något jag aldrig kunnat föreställa mig att möta i en tatueringsstudio. Samtidigt så var där självklart allt det som finns hos alla tatuerare och som för mig är essensen av en studio. Det var det lilla arbetsbordet med de små burkarna fyllda med färg, vaselinklicken på bordet, flaskorna med de lustiga huvudena, maskinen, stolarna och armstöden, britsen, lukten, ljudet, alla färgburkarna i skåpet, skisserna på väggarna, det sterila rummet osv. Vi var i studion ca 1-2 timmar och studerade miljön samtidigt som vi diskuterade ämnet med tatueraren medan han tatuerade en kund. 






Onsdag 20/1-10 ”Dokumentation av visuell miljö”
På förmiddagen började jag skissa lite på vad jag associerar till en tatueringsstudio. Det var framförallt tatueringspistolen men även färgburkar med färgstänk mm. På eftermiddagen gick jag ner till den lokala tatueraren här i Trelleborg som också är den tatueraren som gjort min senaste tatuering. Där dokumenterade jag genom att ta bilder och skissa men jag satt där samtidigt i flera timmar för att bara studera miljön, människorna, rutinerna och samtalen. Denna studion var raka motsatsen till den vi var på i Malmö. Detta var ”Hous of pain” och de har en mer hårdrockar stil och vad jag känner är mer en klassisk tatueringsstudio. De har också ett öppet fönster med stor ”Tattoo” logga. Detta fönster vätter in till väntrummet där de har hängt sin egen konst, har en stor gammal brun skinnsoffa och ett bord täckt av pärmar och tidningar med motiv som kan inspirera kunderna. Hela studion har nedre halvan av väggarna rödmålade och övre halvan vitmålad. Disken är svart och röd och ser lite ”hemmasnickrad” ut. Väggarna är fulla av konst och tatueringsmotiv. Snett in till höger bakom disken är ett lite mer avskilt halvrum där tatuerarna har sina små stationer. Även här finns det som alltid finns hos en tatuerare. Ovanför skåpet med färgerna står bla en madonnastaty från 1400-talet, en absolut vodka special edition (svart flaska med nitar), old spice, svampbob fyrkant pez osv. Det är en härlig blandning av allt som möjligt som tatueraren gillar. Efter besöket började jag spåna på presentationen.


Torsdag 21/1-10 ”Dokumentation av visuell miljö”
Vi träffades torsdag morgon alla tre på mah. Vi åt frukost och diskuterade hur vi skulle presentera vår miljö. Eftersom vi hade många bilder vi ville visa nämndes bla digital presentation. Mitt förslag var att göra en skulptur av något slag som vi kunder fästa alla bilderna på. Detta spånade vi vidare på och Karolina kom på att vi kunder ha en kropps-form/byst/torso. Detta tyckte vi alla var en utmärkt idé så vi gick upp till bildsalen och började arbeta på formen och grunden i hönsnät. Vi valde att göra en kvinnofigur eftersom den är vacker med form och vi kunde alla relatera till kvinnokroppen. Vi täckte sedan all hönsnät med tidningspapper som vi doppade i gips istället för det mer traditionella tapetklistret. Detta fungerade jättebra och är en teknik jag ska lägga på minnet. Sedan fortsatte vi att forma kroppen och slutligen täckte vi kroppen med gipsbindor för att få en slätare yta. Vi döpte skulpturen vid de här laget till Madonna. Medan vi lät skulpturen torka gick vi ner till en datorsal för att välja ut bilderna och skriva ut dessa. När vi kom tillbaka till Madonna var hon fortfarande fuktig men vi beslutade oss för att arbeta vidare. Vi strök på marvin-lim under och över bilderna för att de skulle fastna och få en glanseffekt. Vid det här laget var klockan mycket och vi städade undan o åkte hem.







Fredag 22/1-10 ”Dokumentation av visuell miljö”
Gruppen möttes vid madonnan på morgonen och vi blev alla väldigt positivt överraskade över resultatet som framkommit under natten. Madonna såg riktigt bra ut och över allas förväntan och förhoppningar. Vi hämtade sedan en vagn och förberedde med ett rött (rött som vi associerar till tatueringsstudio) lakan. Detta ställde vi madonnan på och lade ut skisser och annat tillbehör som finns i en studio så som: nålar, handskar, helosansalva, bepanthen, plastfolie och desinfektionsmedlet. Vi hade också ett ljudklipp som vi tänkt att spela upp med det typiska tatueringsmaskin-ljudet men pga en känsla av att vi varit överambitiösa hoppade vi detta momentet. Vi började redovisningen med att alla fick lukta på desinfektionsmedlet. Detta har en väldigt speciell lukt som man kan associera till en studio om man har varit i den miljön men även om man inte varit det så såg jag/vi det som en öppning in i den världen som vi kan känna är väldigt främmande om man inte tagit steget in redan. Sedan avtäckte vi Madonna och allt som låg kring henne och man fick komma fram och titta och känna. Jag märkte att folk reagerade på väldigt olika saker och det var olika moment som gjorde att det framkom vilken plats det var. Någon reagerade på skisserna av maskinerna och någon på salvorna som låg bredvid. Det var lite detta som var min tanke och jag tycker att redovisningen gick som det var tänkt. Förmiddagen fortsatte och det var en väldigt givande upplevelse och speciellt kul eftersom alla hade väldigt olika miljöer och presentationer. Även den didaktiska diskussionen var givande med konkreta exempel.

Med skisserna försökte jag skapa en ”skvätt effekt” med färgen. Detta gjorde jag dels pga alla färgfläckar som kommer när man tatuerar och dels för att inom den japanska tatuerarkonsten är det vanligt att man gör rött stänk som ska föreställa blod. Hade fungerat bättre om jag använt en tjockare vattenlöslig färg istället för akvarellpennorna.

Jag tycker ett en liknande uppgift kan passa i skolan. Man kan förenkla det och säga att barnen skall välja en plats påvägen till och från skolan eller en plats som ligger på eller runt skolans område. Man kan be barnen studera platsen, se vem som rör sig där osv. Man kan också dra ner det till ett föremål så som en soptunna, bänk, busstop, staty eller fontän. Barnen kan tex få dokumentera detta  under en längre tid. Sen kan dom få göra en presentation som kan bestå av olika delar och man kan arbeta med olika tekniker. Om man ska ta ner detta i förskolan kanske man kan välja ett träd eller en rabatt och återkomma till denna tex en gång i månaden och studera hur den ser ut, vilka färger har den, finns där några djur/insekter, vad händer med blommorna/lökarna/bladen, vilken årstid är det nu osv. Man kan sjunka en sång som kan passa eller skapa på olika sett något som går att associera till platsen.  






Tisdag 26/1-10 ”Den radikala estetiken”
Morgonen började med att vi individuellt skulle göra ett kollage med riktlinjerna: grönt papper i grunden, svart papper ovanpå och små detaljer i rött eller tidningspapper. Eftersom stycket som handlade om krigsmarknadsföring/propaganda gjorde mig väldigt upprörd valde jag att skildra detta. Att säga att krig inte är krig längre för att militären/politiker väljer ut vilka bilder som skall synas är för mig ofattbart! Krig är när människor dör för att en drivande makt försätter civila i livsfara. Krig förändras och är inte densamma som förr, men det är fortfarande krig även om media väljer ut att porträttera det på olika sätt. Jag förstår hur Baudrillard tänker men jag håller inte alls med.

                      Baudrillard menar att det i verkligheten aldrig utspelade
                      sig något krig. Det gamla ”hederliga” kriget har gjort sorti och
                      Gulfkriget var i själva verket ett ”icke krig”. Det gavs aldrig
                      någon krigsförklaring, det som utspelade sig var avgjort på
                      förhand, det fanns inga direkta konfrontationer.”
( http://hdl.handle.net/2043/1446)

Hur kan man kalla något för ett ”icke krig” om där dog ca 25 000-40 000 människor i striderna. Dessa människor var barn, syskon, föräldrar, makar osv.  Söker man på wikipedia så kallar dom det dessutom för ”fullskaligt krig”. Självklart används media för att framhäva saker o ting ur vissa synvinklar. Men i dagens samhälle blir vi allt mer medvetna om detta och kan kritiskt granska det vi ser i media. Och dessutom så finns där alltid journalister som är ute efter att visa oss ”sanningen”. Alltså får vi oftast, i dag, presenterat för oss två olika synvinklar.
                      När jag valde att skildra detta ämnet tänkte jag att jag ville framhäva individen som blir skjuten dvs resultatet av ”icke kriget”. Jag ville att bilden skulle bli en protest till det jag läst. Jag ville säga ifrån och väcka tankar kring det som stod i boken. Man behöver ju inte acceptera allt man läser. Jag gjorde en bild där det var silhuetter av krigare som riktar sina vapen mot en skjuten ung pojke. Pojken ligger i en blodpöl och hans kropp är svart som de andra krigarnas men han har ett ansikte. Ett ansikte med sorgsna, döda, dömande ögon som borrar sig in i en. Jag valde att låta offret ha ett ansikte för att man skulle se människan bakom uniformen. Jag ville att man skulle se att han inte bara var en militär utan en vanlig människa med familj där hemma.
                      När bilderna var klara sattes vi i grupper som skulle diskutera bilderna och boken. Diskussionerna väckte intressanta tankar och det var kul att höra alla andras åsikter och reflektioner. Efter samtalen fick vi planera hur vi skulle hänga kollagen i grupp och sedan förklarade vi för alla hur vi tänkt, vad vi diskuterat osv. Även detta väckte många intressanta tankar.



Torsdag 28/1-10 ”Grafik”
Idag började vi med grafik/tryck. Vi ska individuellt göra ett linoleumtryck och ett djuptryck. Detta har jag gjort förr men det är intressant att pröva igen och här används lite annorlunda material ändå. Jag började med linoleumtrycket. Jag tänkte utmana mig själv genom att göra ett porträtt i ”skugga”. Skissen blev jag nöjd med men som vanligt så är linoleumet något förvirrande så gjorde lite misstag och fel men jag får helt enkelt se hur resultatet kommer bli imorgon. På kvällen var jag tvungen att jobba och medan jag stod i kassan på BR och inte hade något bättre för mig började jag skissa nallar! Jag prövade olika typer av nallar och föreställde mig olika ”tekniker” för att få pälseffekten hos nallen om jag gör den i djuptryck. Detta skall jag skissa vidare på imorgon och se om jag kanske kan sätta samman flera nallar.


Fredag 29/1-10 ”Grafik”
Jag började dagen med att trycka mitt linoleumtryck. Efter det utvecklade jag idén med nallen och gjorde ett litet djuptryck med nallen som motiv. När jag hade tryckt den några gånger gjorde jag en nalle där jag försökte utarbeta pälsen.


Tisdag 2/2-10 ”Grafik”
Kom sent. Lyssnade på redovisningen. Tryckte lite till och förberedde till att hänga upp men eftersom pappret fortfarande var vått så väntade jag med det.

Grafik är jätteroligt att arbeta med om man har möjlighet. Om man skall arbeta med linoleum eller djuptryck använder man vassa verktyg så säkerhet är bra att gå igenom och att veta att barnen är gamla nog att klara det är en förutsättning. Men man kan ju också arbeta med tryck på andra sätt. Man kan rista ut motiv i ”frigolitpapper” och få ungefär samma effekt som med linoleumtrycket. Men detta förutsätter att man har en press. Vad man annars kan göra som är häftigt är att använda olika saker att trycka med. Man kan bla trycka med grönsaker så som halvskurna blomkålsbitar, broccoli, bitar av purjolök, kål, brysselkål, morot, potatis, lök, svamp osv.   Man kan även använda material man hittar ute i naturen som tex löv, pinnar, virke, växter, kastanjer, frökapslar, stenar, barr osv. 












8/2-10 ”Lera”
Idag hade vi introduktion i lera. Vi började med en genomgång då Helena berättade om processen mm. Vi fick som uppgift att göra en liten skulptur/grej med den röda leran för att vi skulle få känna hur det var att arbeta med den eftersom den är lite grövre. Jag verkligen lekte med den och kände på den och upptäckte att jag till sist tagit för mycket vatten men det löste sig och till sist så hade jag gjort ett nallehuvud (inspirerat från grafiken). Efter vi va klara med vår individuella sak skulle vi delas in i två stora grupper som sedan fick i uppgift att sätta samma allas små skulpturer till en stor skulptur. Vi prövade oss mycket fram och alla var försiktiga med varandras grejer på både gott och ont. Detta var ett intressant sätt att arbeta både med leran och även i grupp. Definitivt något man kan göra för att stärka samarbetsförmågan hos eleverna/barnen.
                      Efter lunchen fick vi vår uppgift vi skulle arbeta med denna veckan. Vi skulle utgå från ordet ”möte” i vårt arbete med lera. Eftersom jag snart ska resa tillbaka till Afrika igen så är jag mycket med tankarna där redan. Jag älskar de afrikanska träskulpturerna och ville därför göra något som var inspirerat därifrån. Jag ville göra ett möte mellan en man och en kvinna. Dessa skulpturer är dock höga och smala och jag tvivlade på att leran skulle hålla för det jag ville göra.
                      Under lunchen hade det diskuterats ett bröllop utomlands där man som kvinna skulle bära slöja så det fick mig att komma på att kvinnan skulle ha nån typ av slöja och hellång klänning. Då kom jag också att tänka på mötet mellan en mor och sitt barn och/eller mötet med barnet (som vi så ofta hör uttryckt på lärarutbildningen). Jag började skulptera en stående kvinna som höll ett litet barn omvirat i en filt. Det blev bra men ändå inte hundra. Jag tyckte att barnet försvann in i hennes ram så till sist satte jag dit barnet separat tillsammans med ett bröst eftersom dessa heller inte syntes så mycket. Jag arbetade vidare med detta men tyckte fortfarande att nått inte stämde. Det liknade lite för mycket en dålig madonna kopia. Efter ett tag blev jag trött på henne och bara tryckte till henne för att se vad det blev av henne då. Det var inte mycket men det var tillräckligt för att hon plötsligt såg sittandes ut. Jag tyckte det var häftigt och arbeta vidare för att få henne sittandes. Efter ytterligare en stund tyckte jag att hon såg fridfull ut och symmetrin var okej. Hon så bra ut från alla hållen och jag nöjde mig för denna dagen.


12/2-10 Gruppdiskussion om en bok och eget arbete med ”Lera”
Morgonen började kl. 9 med gruppdiskussion om ”Glasfåglar i molnen” (se protokoll). Eftersom detta bara tog 2h beslöt jag mig för att arbeta vidare med leran. Jag gick upp för att se till min skulptur (jag hade hållit den fuktig ifall jag ville ändra något eller fortsätta). Skulpturen såg fortfarande bra ut och jag kände lite på den men tillslut tyckte jag ändå att det var så jag ville behålla ”henne”. Jag ställde henne därför för att torka.
                      Något som jag alltid velat pröva är att dreja så när Carolina ändå skulle ge sig på det tänkte jag att jag skulle också försöka. Andreas som hade lite kunskaper hjälpte mig att komma igång och förklara hur man gjorde. Det var helt annorlunda att arbeta med leran på detta sättet. Jag tyckte att det kändes mer levande som om man hela tiden höll i något ständigt föränderligt (vilket man gjorde) och känslan av kontrollen och styrkan att hålla ”kraften” (kraften av leran när den hamnar i obalans och utanför centrum) på plats var så häftig. Jag gjorde först en skål som jag sedan arbetade ut till max då den började kollapsa och den här känslan av kontroll försvann. Jag försökte drastiskt rädda den fast att jag visste att det hade gått för långt. Jag visste att det var jag självt som drivit den så långt eftersom jag ville se var ”brytpunkten” låg mellan kontroll och ingen kontroll. Efter mitt egenförfogande misslyckande ville jag lyckas. Jag började om och höll mig denna gången till kontroll. Jag blev nöjd med min skål som skulle passa perfekt till nötter eller dylikt. När jag skulle avlägsna min vackra skål satt den dock fast lite för hårt och när jag lyfte den klämde jag till den lite  för hårt. Jag försökte få tillbaka min fina form men lyckades inte helt igen. Jag var i vilket fall nöjd med både mitt misslyckande och lyckande. 


15/2-10 Presentation av ”Lera” och eget arbete med ”Grafik”
Idag skulle vi presentera vår tolkning av ordet ”möte” i lera. Vi delade upp oss i mindre grupper ca 3 personer i varje grupp. Där fick vi först höra varandras tolkning av våra arbeten och sen kunde vi själva presentera vårt arbete. Detta var mycket intressant för många hade en djupare tanke bakom ”mötet” och dels att själv försöka se det och sedan få höra skaparens tanke bakom var mycket intressant. Sedan satte vi alla skulpturer på ett långbord där vi fick gå och titta på allas skulpturer och sedan presenterade var och en sin skulptur och tanken som låg bakom den.

Att arbeta med lera i förskolan och skolan är jättekul. Man kan göra mycket med det och det är ett intressant arbetssätt i och med att det är tredimensionellt. När man har gjort något i lera känner man verkligen känslan av att man har skapat något. Man kan i princip komma på hur många olika sätt som helst att arbeta med lera på men jag tyckte att det vi fick göra i början, när vi satte ihop allas verk, är en nyttig övning för att träna samarbete. Det kan självklart vara barn som blir sura eller ledsna men det är något man måste arbeta med. Att göra något gemensamt är en fantastisk övning. Man kan också göra ett gemensamt ”land” med figurer i som man sedan kan arbeta pedagogiskt med.   

Efter alla presentationerna beslutade jag mig för att arbeta vidare med min grafik. Jag har flera dagar försökt arbeta med detta men eftersom där alltid varit något som stoppat mig (låst till grafikrummet, inget material osv) så har det blivit uppskjutet. Nu tog jag tag i det och fick till slut fram tre färdiga bilder jag kunde hänga upp. Jag valde att hänga de två porträtten på en slät, tom betongvägg. Det var gjorda med samma linoleumtryck fast den ena var tryckt på brunt papper som var blött och detta gav ett mattare intryck med jämnare färg. Det andra var gjort mot ett naturvitt papper som var torrt så färgen la sig inte lika platt och jämt och detta gav bilden ett annat intryck tyckte jag.
                      Till mitt djuptryck hade jag gjort två olika plattor med två olika nallar på. Dessa tyckte jag gjorde sig väldigt bra på det cerisa nästan neonrosa pappret så vad jag gjorde var att jag prövade trycka nallarna två gånger var, brevid varandra, på samma papper. Resultatet tyckte jag var häftigt och vad jag gjorde var att jag satte det ovanpå ett papper som var väldigt starkt blått. Detta stack ut lite på sidorna och det såg bra ut som det var. Men jag ville pröva lite mer. Jag tryckte därför de två nallarna med vit tryckfärg på sidorna av det blåa pappret och satte sedan det rosa över. Jag tyckte det var kul och blev nöjd med resultatet. Platsen jag hängde upp denna bild var kanske inte den ultimata men jag tyckte det var ett roligt ställe och det blev lite som en twist. Bilden känns nästan som ett vägmärke där den hänger idag men ibland känns det också som att man kan se en spjälsäng stå under bilden. 




16-18/2-10 Förberedelse ”Kulturinstitution”
Dessa dagar försöker jag på allvar få tag på ett ställe jag kan åka till i nästa vecka. Jag ringde först till Axel Ebbes konsthall eftersom jag var riktigt nyfiken på det stället. Men oturligt nog har dom stängt så här års men där fanns ett nr till Trelleborgs museum man kunde ringa om man hade frågor om Axel Ebbes. Eftersom jag hade tänkt på museet i andra hand så tänkte jag att jag kunde ringa dit och fråga på båda ställena. Jag fick prata med en receptsionist och förklarade lite för henne vad det var jag ville. Men när hon skulle koppla vidare mig till pedagogen på museet så försvann jag. Jag väntade lite men ringde tillbaka igen. Då berättar receptsionisten att hon pratat med pedagogen och att denna sa att det inte gick eftersom hon hade redan två praktikanter. Jag beslöt mig därför att ringa till Foteviken eftersom detta också var ett ställe som lät intressant att välja. Det lät bra och jag var välkommen men problemet var att pedagogen var i Egypten v 8. Jag hade kanske fått möjlighet att komma på onsdagen den 17/2 men problemet var då att min bil var på verkstaden och eftersom jag skulle ringa och boka tid samma dag så hade jag inte haft möjlighet till att komma så snabbt. Jag började därför googla vad där fanns för fler ställen i närheten och upptäckte ganska snart Svaneholms slott. Jag prövade ringa dit och fick besked på att ringa tillbaka lite senare. När jag ringde igen fick jag tala med en trevlig man. Han lät positiv fast där fanns bara ett problem. Han hade semester v 8 och ville helst inte komma till jobb då men han sa att vi skulle lösa det om han så själv var tvungen att komma in. Men i första hand gav han mig två nr jag kunde ringa och detta gjorde jag också. Det tog en dag innan jag fick tag på någon av dom men till slut fick jag talat med Margareta och vi bestämde en tid på torsdagen den 25/2. Nu återstår bara att läsa på så jag kommer dit så förberedd som möjligt.


25/2-10 ”Kulturinstitution”, Besöket
Min första bild av Svaneholms slott fick jag när jag körde in genom grindarna. Det var en mäktig upplevelse att kunna köra ända fram det stora tornet och man fick en känsla av att det måste känts likadant eller mer överväldigande att komma dit för första gången ett par hundra år tidigare. Jag var lite tidig så jag hoppa ur bilen och gick sakta in genom valvet till den snötäckta borggården. Väggarna reste sig högt runt alla fyra sidor och framför mig stod en varningsskyllt för risk av fallande istappar. Jag knackade på en av dörrarna men eftersom ingen svarade valde jag att gå ut och se mig omkring på utsidan av slottet. Jag tog lite bilder och väldigt snart kom Margareta. Hon bjöd in mig i museets lobby och presenterade mig för sina medarbetare. Vi diskuterade dagens aktivitet med de kommande barnen och sedan innan allt skulle dra igång fick jag en privat guidad tur på lite av byggnaden och framförallt museet. Där var flera olika avdelningar som sträckte sig från stenåldern till 1800-tal med alltifrån allmoge till överklass. Där fanns massvis med möjlighet för inlärning och jag såg den potential man hade som lärare om man tog med sina elever hit och var förberedd.  Detta var även de som höll i dagen medvetna om eftersom de antingen var eller hade varit lärare. Det var mycket givande att höra deras diskussioner och små kommentarer under dagen. När min rundvandring var färdig hade redan de första barnen anlänt. Eftersom det var sportlov så skulle där hållas en sportlovsaktivitet under dagen där barnen skulle får en uppgift som hette ”Hitta prylen”. Det var ca 30 barn som kom så vi delade upp dom i 3 olika grupper. För att göra det enklare så började de olika grupperna på olika våningsplan. Jag hjälpte Margareta med hennes grupp där barnen sträckte sig från förskolklass till åk 4. Barnen fick varsitt papper där de skulle rita av olika föremål eller svara på frågor om ”prylar” de hittade på museet. Ett av barnen kunde inte skriva så han hjälpte jag med det. Frågorna kunde vara lite svåra men när barnen väl gissat så berätta Margareta rätt svar och förklarade även lite mer om denna ”pryl”. Jag såg att barnen hade skoj samtidigt som de lärde sig en hel del och det var dom lite ”udda” grejerna som fascinerade barnen mest ex. Gunghästen som var gjord av ett uppstoppat föl, tavelsudden som var en hartass, klänningen som var till en pojke, kanonerna mm. När alla frågor var besvarade gick vi tillbaka ner i stora salen där det bjöds på saft och bullar. Barnen var glada och diskuterade och jämförde sina upplevelser med varandras. Efter att alla barnen hade åkte hem var det min tur att säga förväl och åka hem för att fundera över hur jag ville presentera min upplevelse.


26/2- 1/3-10 ”Kulturinstitution”, sammanställning, skapande, förberedelse
Min första tanke var att jag ville visa en del av bilderna jag tagit under mitt besök på Svaneholms slott. Eftersom jag redan hade gjort en ”fotoskulptur” i första uppgiften uteslöt jag denna tanke snabbt. Jag kom ihåg att vi i en tidigare kurs varit inne på bildberättelser och beslöt mig för att det skulle vara en del av min presentation. Men jag ville också göra något mer kreativt och sakligt. Något som verkligen hade gjort ett intryck på slottet var dess strategiska form. Det var en fyrkantig form men på utsidan hade varje gavel skjutit ut ytterliggare  2 m för att stärka fästningens försvar. På så sätt kunde man se när fienden attackerade och var dom befann sig utan att sticka ut huvudet genom fönstret och bli träffad av en pil. Det var en fantastiskt bra idé och jag visste att jag ville framhäva formen bakom försvaret. Min första tanke var att göra ett lapptäcke i ett kartperspektiv där man kan se borgens form ovanifrån, hur sjön ligger tätt inpå och den 8-kantiga lilla stugan på andra sidan sjön. Jag tyckte verkligen om tanken på att göra en textil tavla men med tanke på tidspressen och material behovet gav jag upp denna idé. Mina tankar gick sen till trycktekniken vi hade lärt oss. Jag hade två olika idéer att antingen skulle jag göra kartperspektivet i linoleumtryck eller så skulle jag göra en skildring av slottet, med torrnål, i tre olika stadier genom tiden. Jag hittade bilder i en bok på hur slottet sett ut innan och efter sina ombyggnads/renoverings faser. Jag började arbeta med båda men eftersom tiden rann iväg övergav jag snabbt djuptrycket och jobbade vidare med linoleumtrycket. Jag använde mig av mitt minne från platsen, bilder jag tagit eller jag hittat i böcker och dylikt men även flygfoton och karter över platsen. Detta för att det ska ligga så nära verkligheten som jag kan komma. När det väl var tid att trycka började jag med svart vilket jag tyckte gjorde bilden väldigt platt och inte så kartlik. Detta var charmigt men så prövade jag blanda färger och gjorde sjön blå och omgivningarna i skiftande gult och grönt. Mitt första tryck var jag väldigt noga med fälten dvs att åkrarna var gula och skogen grön men den bilden när det mer flyter samman och blir lite oregelbundet tycker jag personligen var häftigast. När det kom till bildberättelsen var det mycket jobb och jag satt sent in på kvällarna och spelade in min röst till bilderna. Jag  berättade i filmen lite historia och beskrev vad man kunde se där och få ut av att besöka slottet och dess närliggande område. Jag planerade så att filmen bara skulle ta 5 minuter så hade jag ytterliggare 5 minuter att visa mina tryck och svara på frågor.





2/3-10 Presentation av ”Kulturinstitution”
Jag gick runt i korridorena på skolan för att hitta en bra plats att hänga mina tryck. Jag hade valt att ha med ett svart och ett i färg (den lite oregelbundna). Plötsligt ser jag var jag vill hänga upp dom. Den perfekta platsen är framför mig, mittemellan två våningsplan finns en enkel tom betongvägg. När man gått ner den första trappavsatsen kommer man till ett vilplan för att sedan fortsätta ner den andra trappavsatsen som ligger parallellt med den första. Jag placerade en tavla i centrum av bildfånget för trappan man går ner för att komma till vilplanet och en tavla i centrum för trappan man går upp för att komma till vilplanet. Jag tyckte om tanken på att om man går i en trappa är man på väg någonstans och att hänga en tavla med kartperspektiv på en så vacker och glömd plats tyckte jag gjorde bilderna rättvisa. Det blev ett ställe man vila blicken på när man gick i trappan och jag tror att många fler la märke till bilden när de gick rätt på den än om den hade hängt på en vägg som man bara gått förbi. Nu valde jag också att sätta bilderna på en bakgrund för att framhäva dom. Den i färg satte jag på ett stort svart papper som framhävde färgerna i bilden och gjorde dom mer intensiva. Det svarta trycket satte jag mot en knall gul (nästan lite lime) bakgrund som verkligen fångade betraktarens blick och kombinationen blev nästan bländande. Det lyfte fram den svarta bilden så att den inte längre såg platt ut utan snarare så kom den mot dig. När jag var färdig och nöjd med placeringen av bilderna gick jag tillbaka och kontrollerade att filmen gick att spela upp i salen. När det sen blev min tur att redovisa hade jag lite problem med att ljudet inte gick ut i de stora högtalarna vilket gjorde att bildberättelsen blev väldigt tyst men jag hoppas att folk hörde ändå. För att ha fått tekniska problem är jag ändå väldigt nöjd med min presentation.

Detta arbetet vi fått göra är kanske inte lämpligt för elever i förskolan och grundskolan men vad jag lärt mig av platsen jag besökte har gett inspiration till många didaktiska tankar. Svaneholms slott är ett utmärkt ställe att ta med barnen till i samband med ett temaarbete eller olika arbeten som sträcker sig över många ämnen. Där fanns ett tidsfång på museet från stenåldern till 1900-tal och utanför finns ett fantastiskt naturområde.






5/3-10 ”Att teckna”
På teckningen skulle vi pröva teckna med minst tre olika tekniker (prickar, streck, ytor). Det som var viktigt var att ha ett bra svart/vitt fotografi med tydliga skuggor för att göra det enklare för en själv. Eftersom detta är precis vad jag upptäckt i min egen erfarenhet hittade jag några bra bilder i en tidning. Jag valde en som vi förstora på kopiatorn. Sen satte jag igång med prickarna. Det tog en väldig tid och massa arbete men så sakta men säkert växte en vacker tjej fram. Jag blev väldigt nöjd med den teckningen men sen började min koncentration svika och jag lev inte alls så nöjd med de andra resterande två teckningarna. Innan vi gick hem fick vi en uppgift, som skulle redovisas en vecka senare, där vi skulle teckna på valfritt sätt något som hade med ordet blod att göra. Eftersom jag just då var djupt försjunken i slutet på sistas boken i twilight-serien (handlar om vampyrer) fanns det inget tvivel om att jag skulle göra en teckning med en vampyr. Jag gick hem och satte mig för att googla olika bilder med vampyrer. Först hittade jag en bild på Bella (huvudrollen i boken) där hon var vampyr och jag började göra en snabb skiss. Jag blev inte riktigt nöjd så jag letade vidare. En tid senare hittade jag en bild på en vacker flicka ifrån vad som liknade en film från 60-talet eller tidigare. Flickan eller kvinnan är en vampyr som precis är på väg att attackera mannen som knappt syns i bilden. Hon har huvudet lite bakåt och tänderna redo när hon gapar stort.






11/3-10 ”Att teckna”, eget arbete
Veckan gick fort med färgarbetet parallellt men efter färgredovisningen satte jag mig ner och börja pricka fram den vampyr jag hittat. Det tog nog inte mer än en timme innan jag insåg hur mycket jobb det var bakom och hur lite tid jag hade kvar. Jag var inte alls nöjd med det jag hade kommit fram till under tiden jag jobbat så jag beslöt mig för att söka lyckan där hemma istället. Jag åkte hem och laddade batterierna med mat och efter det satte jag mig och letade upp en annan bild. Då kom jag över en gammal renässanstavla som visar ett helveteslandskap. Där är en bloddrickare/vampyr suger livet ur en annan man. Alla är dom väldigt muskulösa (som michelangelos män) men den som är bloddrickare har omänskligt utbucklande muskler, riktigt stor bringa och en rak näsa över intensiva ögon. Fast att det är en så grotesk bild blir man inte annat än lite knäsvag. Bloddrickaren håller offret helt i sitt våld med knäet i ryggen, armen sträckt bakåt och läppar och tänder mot hans strupe. Vid sidan ligger annan man död och ovanför flyger en demon som ser ut som en bevingad djävul. I bakgrunden reser sig ett berg av döda och plågade kroppar.  Jag försjönk in i bilden och successivt arbetade ut mer och mer.  Jag försjönk i varje skugga musklerna lämnade efter sig, såg varje sena som sträckte sig och fördjupade mig i denna omänskliga anatomi. Äntligen var jag på väg nånstans med teckningen och plötsligt var det natt jag jag hade suttit hela kvällen försjunken i mitt arbete. Jag beslöt mig för att det fick räcka då.


12/3-10 ”Att teckna”, redovisning
Vi hängde upp bilderna samlat efter kategori (första delen, andra delen: blod eller te) många hade gjort olika grejer och allas var fantastiska. Det var ett sant nöje att se.

Att lära barnen olika tekniker man kan använda när man tecknar är riktigt kul. Det öppnar många nya dörrar.
                      En dag när jag hade praktik i en åk 6 gick jag igenom lite stilar som dök upp från 1800-talets slut och en bit in på 1900-talet. Det var bla impressionismen, futurismen, surrealismen och pointilismen. Jag gjorde en genomgång som var enkel och tydlig och sedan övergick det mer i en frågesport och tävling då det gällde att gissa rätt på det jag precis gått igenom. Detta gjorde det till en succé och barnen tyckte det var jättekul. Efter genomgången lät jag dom göra en pointillistisk bild med hjälp av kritor eller färgpennor. Jag upplevde att det gick hem men jag kände också att dom behövde färgerna för att skilja prickarna åt. Det hade varit kul att pröva med bara en enfärgad penna men jag tror det hade varit för svårt för dom eller att dom saknat tålamodet till det. Men om man vill pröva att pricka teckningar i de yngre åldrarna kan det vara bra att börja med färg tror jag.  Att arbeta mer med skuggor kan också vara kul och en utmaning. Men då gäller det att hitta bra bilder/foton att använda.







8/3-10 ”Intro färg del 1”
Dagen började med en färggenomgång. Vår första uppgift var att hitta vår egna hudfärg genom att blanda grundfärgerna. Sedan skulle vi måla en hand i samma färg som vår egen är. Denna uppgift uppskattade jag väldigt eftersom jag själv jobbat mycket med att ta fram ”de sanna färgerna” i det vi ser. Vi växer upp med en fördom om vilka föremål som har vilka färger och genom en sådan här övning öppnar man ögonen till att det inte bara är att välja den färgen som har etiketten ”hudfärg” på sig. För att få en bild att se verklig ut måste man hitta skiftningarna i det man har omkring sig. Detta är en övning jag hade kunnat tänka mig göra med skolbarn för att få dom att verkligen se. Övningen var konkret och tydlig.
                      Sedan tog vi och gick vidare med övningarna och vi fick då gå runt på skolan och ”hitta” olika färger som vi skulle blanda till och göra vår egen lilla färgpalett. Detta gjorde vi i små grupper för att hjälpas åt och det var mycket intressant och ibland väldigt svårt men man hjälptes åt och tillslut lyckades man. När vi kom tillbaka till klassrummet fick vi veta att vi skulle använda dessa färger och enbart dessa färger för att måla en interiör/rum. Jag började skissa på ett fantasirum som var mer som en korridor men gav till slut upp den tanken och gick på jakt efter en tidning. Hittade ett exemplar av ”Sköna hem” och valde en interiör där det var snarlika färger som dom jag hade. Det var i antik stil där man som ”betraktare” står i ett rum men ser in i nästa. Jag förenklade bilden lite men blev ganska nöjd med slutresultatet eftersom jag lyckades få med alla färgerna.




9/3-10 ”Intro färg del 2”
Denna morgon började med en genomgång i hur färg påverkar perspektivet. Vi gick närmare in på luftperspektiv och färgperspektiv och jag tyckte att genomgången var fantastiskt bra och tydlig. Det är sådana konkreta och tydliga tips man behöver för att börja måla eftersom det kan vara svårt att upptäcka själv. Sedan fick vi i uppgift att måla två eller tre landskapsbilder där vi skulle tänka på just luftperspektivet eller färgperspektivet. Jag började med att göra en bild på en väg med tre träd i vägkanten eftersom detta motivet kunde man arbeta tydligt med dessa perspektiv. Eftersom jag är van vid att arbeta mer med olja började jag arbeta bilden väldigt mycket och la gärna lager på lager med färgen men detta insåg jag att jag inte skulle göra och till slut avslutade jag bilden. Sedan prövade jag att göra samma motiv fast som det skulle sett ut om det var totalt snökaos (som det varit i vinter/vår). Jag använde svagare och kallare färger och blev faktiskt ganska nöjd med resultatet då jag syftade till att det skulle se lite diffust ut. Sedan ville jag pröva på att göra den första bildens motiv igen fast hålla den enklare och inte arbeta den så mycket. Som slutresultat tycker jag det är svårt att säga vilken av dom som blev bäst. Det hänger nog mest på personlig smak.
                      För att pröva något mer gjorde jag två bilder på ett havsmotiv. Den ena höll jag spegelvänd så de är varandras motsatser. Det var rätt kul att leka med eftersom sätter man dom bredvid varandra på ena sidan ger det ett helt annat uttryck än om man byter plats på dom (ser det ut som man tittar efter sig där en båt har kört). Jag hade svårt för att fånga hur det verkligen såg ut och det var lite frustrerande. Jag hade nog behövt åka ner till stranden för att se hur det verkligen speglar sig.
                      En sådan här uppgift tycker jag kan vara bra att arbeta med äldre barn. Man lär sig mycket om hur färger påverkar och även igen – hur ser det verkligen ut? Det gäller att se verkligheten och inte bara dom bilder/fördomar vi blivit matade med sen vi var små.

Så hur kan vi då mer göra för att arbeta med färg och barn/ungdomar? När jag arbetade som vikarie på en förskola nyligen blev jag riktigt imponerad.  En dag ser jag att någon har satt upp ett stort konstverk som jag tycker är så vackert. Det är en stor bild som är levande med massa olika gröna nyanser och man ser även strukturer i färgen (så som garn, fjädrar osv) och duttar av grönt glitter. Ovanpå denna grönska är insekter bland annat nyckelpigor, spindlar osv. Dessa insekter är gjorda av olika material så som stenar, piprensare och utrivet papper. Det är en levande bild som jag verkligen älskar. Denna bild är skapad av barnen på den avdelningen jag arbetade på och dom är i åldrarna 1-2 år. Det tog inte långt tid innan jag hade fått tillåtelse att vara med och hjälpa den bildansvariga på förskolan med ett arbete. Vi hade 6 barn (1-2 år) som satt runt ett bord täckt av ett stort papper. Vi la fram penslar i olika storlekar och började spruta och kasta ut färgerna på bordet. Vi använde oss av gult, blått och vitt. Barnen fick sedan blanda och måla och kladda med färgerna och vi var med och visade hur man kunde kladda och blanda och få olika färger och mönster. Då och då kastade vi ut mer färg. En stund in i arbetet frågade vi om man kunde måla på fjädrar och ut kastades en massa fjädrar. Samma procedur gick vi igenom med garn osv. Resultatet blev fantastiskt bra och detta tycker jag är ett utmärkt exempel på hur man kan arbeta med de minsta barnen och färg. Lite andra idéer kan vara att man kan ha färgat vatten och leka ute med när det är fint väder. Detta är ett bra sätt att blanda färger och få känna samtidigt som det är lätt att inte få färg överallt. Men vill man verkligen leka med färg och inte är rädd för att få det överallt kan man arbeta med kroppsfärg och klä in hela golvet i papper och sedan använda kroppen för att måla och blanda. Man kan även göra en övning som heter ”Hitta färgen”. Den går ut på att man får en färg man ska leta efter dvs gå ut och hitta färgen. Sedan kan man diskutera var den finns och man kan även gå närmare in på resultaten och bryta ner det. Denna övningen är lite en motsatsövning till den första övningen vi fick göra här och jag tycker att den är lättare för de yngre barnen att ta till sig medan de äldre kan göra som vi fick göra. Bland de äldre barnen tycker jag även att det är viktigt att gå igenom tekniker. Det är inte så kul för barnen om de ska måla ett landskap och har gjort det jättefint men skall måla en sol på den blåa himlen men istället blir allt grönt. Hade man då gått igenom teknikerna så som att måla vått i vått eller vått på torrt hade detta kanske kunnat undvikas. Jag tycker att barnen själva ska få pröva teknikerna så att de lär sig och ser effekten av färgen. Med skolbarnen kan man även integrera andra ämnen i arbetet tex. om dom får göra ett rum/fantasirum, som vi fick, kan dom sedan skriva om det, eller hitta på en berättelse osv. Möjligheterna är oändliga. 







12-17/3-10 ”Presentation av huvudämnet”
Mitt huvudämne kan man säga består av flera ämnen. Jag läser programmet samhällsorienterade ämnen och barns lärande och det innebär att jag blir utbildad förskolelärare/lärare i ämnena historia, religion, samhällskunskap och geografi (samt de obligatoriska i svenska och matte). Därför kände jag stor press för det var mycket att skildra i en bild. Jag funderade mycket fram och tillbaka och till slut tänkte jag att jag kunde kanske få med alla momenten på en canvastavla och jag började sätta igång. Jag hade hittat en bild i mah-ämneskatalog på turning torso och denna rev jag ut och häfta fast uppe i hörnet på canvasen (bilden tog upp ca 75% av canvasen) då insåg jag att där förmodligen inte var plats för allt så jag tänkte att denna delen skulle skilldra samhällsperspektivet. Jag började klistra fast olika kurser/kursbeskrivningar som jag tyckte utgör ett samhälle (mänskliga rättigheter, civilrätt, arbeter-individ-hälsa, mäniskan och samhället – om grundläggande värderingar i världen, peace and conflict studie, lärande, komunikation och förändringsarbete osv). Sedan målade jag över nästan allt men lät lite ”skina igenom”. Jag använde oljefärg för att pröva något nytt och jag har aldrig tidigare använt olja över vanligt papper. Men det var intressant och jag blev ganska överraskad och nöjd med resultatet.
                      Under dessa dagar hör det till att jag hela tiden, varje ledig minut, satt med nånting i handen. På kvällarna när jag kollade på tv satt jag och målade eller skissade. Jag tycker nog att alla bilder går över lite på varandras områden men det är ju just så ämnena också fungerar.
                      En kväll  gjorde jag en liten målning med akvarellpennor av en hinduisk gud som (inom den hinduiska tron) symboliserade alla de stora gudarna. Detta var en skildring av religionen jag kommer att lära ut (kan även skildra historia och geografi). Till religionen gjorde jag även ett djuptryck av en liten ängel som håller fast i en stor hand och ser sig över axeln. Denna bilden skulle vara mer symbolisk för ämnet religion (kan även symbolisera omsorgen av barnet och dess lärande). Man kan tolka den individuellt och på många sätt. Man kan tex tänka sig att handen är gud och ängeln symboliserar jordens barn osv.
                       Jag gjorde en teckning med kol som ska vara en krigsscen från andra världskriget som jag då tänker mig symbolisera historia (kan även handla om geografi, samhälle och religion). Till ämnet historia gjorde jag även en bild där jag ritade upp riktiga runsymboler med pastellkritor och målade sedan över det med svart utsädd vattenfärg. Detta blev en väldigt häftig effekt och det är något som jag ser att man kan ta med sig till förskolan/skolan. Jag gjorde även en fantasiplanet och ett solsystem med dessa kritor och målade över med svart. Dessa blev också häftiga och symboliserar även ämnet geografi. Det verkligen är ett kul sätt att arbeta på och jag kan tänka mig att låta eleverna tex få göra sina egna planetrar och/eller solsystemet när man tex läser o rymden(traditionellt sett i åk2).
                      En kväll gjorde jag även en teckning på Maria Montessori när hon sitter och håller en liten flicka i knäet. Detta symboliserade den sista biten i mitt ämne ”...och barns lärande”. Montessori, som idag är en väletablerad pedagogik, tycker jag symboliserar bra barnens olika inlärningsstilar och även, i den här bilden, barnets omvårdnad. Jag blev rätt nöjd med bilden och framförallt uttrycket i den och bilden i sig klippte jag ut i en cirkel för jag tyckte det fullbordade den. En annan cirkelformation jag gjorde var att jag på en canvas använde mig av vad jag hade för att göra ett utbuktande klot. I detta fallet var det överblivet spackel och lite papper. Jag spacklade ihop den halva klotformationen ovanpå canvasen och sedan när det var torkat målade jag bakgrunden svart. Tanken bakom detta var ämnet geografi. Jag tänkte på rymden och vår egen jord och hur viktig den är för oss. Först hade jag tänkt göra allt vatten guldfärgat för jag ville framhäva att vattnet på vår jord är vårt guld, utan det finns här inget liv men sedan när jag började måla kom jag på att det är hela vår jord vi behöver ta vara på och därmed gjorde jag bara ett guldklot som symboliserade vår jord. Efter det var klart skrev jag i en halvbåge runt klotet och fortsatte under: ändra dina tankar... och du ändrar din värld. Detta för att tydligar få fram mitt budskap. Dock skriver jag som en kratta så det drog ner mina tankar om tavlan och jag blev inte riktigt nöjd men jag valde att ha med den i presentationen ändå för jag tyckte det var kul med lite annorlunda materialanvändning.
                      Tanken med att använda så många tekninker var dels för min egen skull och för att jag ville pröva olika sätt att arbeta men även för att det är ett huvudämne med många ämnen i ett. Därför tyckte jag att min presentation skulle se lika dan ut – en presentation, många delar, många tekniker.


18/3-10 Redovisning ”Presentation av Huvudämnet”
Dagen då vi skulle presentera bilderna och vårt huvudämne började med att vi skulle hänga ut dom någonstans på skolan. Eftersom jag hade så många moment och alla inte gicka att hänga upp med tejp använde jag ett bord (i barbords-stuk). Jag ställde canvastavlorna på bordet lutande mot väggen och runt om på sidorna hängde jag upp mina andra bilder. Dom hängde lite oregelbundet men ändå med en symmetrisk känsla över sig. ”Gudabilderna” hängde högt, de beväpnade sprang utåt, ”rymdbilderna hängde samlat samt de med samma teknik, samhället och kriget höll ihop och inlärnings-bilden (Montessori) var pricken över i-et. Det fanns en sorts röd tråd i hur bilderna hängde.
                      Redovisningen i sig gick bra och jag kände mig väldigt nöjd i det stora hela. Fick många intressanta responser och diskussionen flöt på bra. Dagen i övrigt var fylld med massa spännande presentationer och alla hade varit väldigt uppfinningsrika. 









23/3-10 ”Intro/workshop bildanalys”
Under dagen gick vi igenom bilder och vi hjälptes åt att säga vad vi såg och hur man kan analysera en bild. Det var en intressant genomgång och man blir alltid lika fascinerad över vad andra ser i bilder som man inte själv ser. Vi fick även gå iväg i grupper och göra en övning. Då skulle en i gruppen beskriva en surrealistisk bild så att de andra kunde rita av den. Detta fick bara göras genom att använda former för att beskriva det han/hon såg (dvs inte säga ett skåp, en stol osv). Efter genomgången/workshopen fick vi själva dela in oss i grupper som skulle analysera en bild gemensamt. Vi var ett par stycken som ville sitta med arbetet med en gång och vi valde en bild av Salvador Dalí (se analys). Bilden som jag målade till gjorde jag senare. Vi skulle göra en bild som framhävde våra associationer vi får av att se på den valda bilden. Mina tankar fördes till en cirkusparad och det som framförallt sticker ut i bilden, tycker jag, är djurens insektsliknande ben så vad jag gjorde var en tolkning av den här cirkusparaden. Detta gjorde jag med pastellkritor som uppgiften sa och det är något jag tycker är svårt att arbeta för mycket med för att det blir så lätt kladdigt överallt och jag hade lite problem men till slut blev jag väldigt nöjd med bitar av bilden (framförallt hästen).



 


Boken Skapande handling: om idéernas födelse av Pirjo Birgerstam
Denna bok tar upp ämnen som rör skissandets process dvs hur skisser/skissandet kommer till, vad som fångas med skissen och vad som är en skiss eller vad som inte är en skiss. Boken vill visa på skissandets syfte och nödvändighet och det är en handbok som skall ge handledning genom läsarens egna skissprocess. Boken utgår från intervjuer med sju olika arkitekter och konstnärer(Gert Aspelin, Armand Björkman, Per Friberg, Arne Isacsson, Carl Fredrik Reuterswärd, Klas Tham och Carola Wingren).  Dessa delar med sig av sina erfarenheter, åsikter och processer som sedan författaren använder för att tydliggöra skissandets process och öka läsarens insikt i den egna processen.
                      När jag läser denna bok förundras jag över de olika lagerna av djup jag finner. Självinsikten, självanalysen, personliga integriteten och medvetenheten gör att det kan kännas överväldigande på många sätt. Jag har aldrig tänkt så djupt på vad som definierar en skiss eller på vad jag väljer att ta med och framhäva. Själv har jag alltid varit vad jag anser simpel i mitt konstnärliga skapande. Jag fascineras av tidigare konstverk eller tydliga foton och tycker om att måla i olja. Då börjar jag ofta någonstans mitt i bilden och arbetar vidare därifrån. Så med andra ord har jag aldrig riktigt varit en bra skissare. Jag har aldrig tyckt mig själv vara bra på att snabbt uttrycka mig och jag behöver ofta försätta mig själv i nästan vad jag anser  trans för att kunna skapa. Men när jag väl använder skissen är det mer i praktiska syften tex om jag arbetar i grupp och jag vill uttrycka hur jag har tänkt projektet, redovisningen eller dylikt. Jag kände igen mig själv när jag läste en av intervjuerna med  Carl Fredrik Reuterswärd (s. 183-187). Reuterswärd tog upp att han mestadels tecknade och vad han ansåg var skillnaden på en skiss och en teckning. Han påpekade att en skiss var ett utkasst som bara är något man kan ta idéer ifrån och arbeta vidare på. Skisser kan man inte bli missnöjd med. Medan en teckning var något som var färdigställt och inte skulle arbetas vidare med. Därför kunde man bli missnöjd om denna inte blev bra eller så som man tänkt sig. Jag tyckte det var en väldigt bra definition och gräns på var skissen slutar och teckningen börjar ta form och jag insåg också att jag därför är mer utav en tecknare än en skissare i hur jag arbetar. Det är på grund av att jag misslyckas eller lyckas med skissen som har gjort att jag undviker detta arbetssätt medan jag samtidigt inser att det är jag själv som har haft en konstig definition på vad som utgör en skiss. Här citerar jag författaren för vad jag anser ett bra sätt att se på skisser:
                      ”Skissen är – närmare besedd – ett skeende mot en gripbar idé.
Skissen är inte skissandets mål, utan dess efterhand tillkommande spår.
Skissen är en successivt framväxande strategisk handlingsplan.
Den kan därför inte definieras på något annat sätt än genom att beskrivas
som ett moment i ett handlingsförlopp. Då dessa ögonblick objektiveras,
avstyckas de från sitt flöde och uppfattas som ett objekt, ett ting.
(Birgerstam, Pirjo, 2000. Skapande handling: om idéernas födelse.”
Lund: Studentlitteratur, s. 164 )



Salvador Dalí's The Temptation of Saint Anthony
Vi har valt att analysera och studera Salvador Dali´s The Temptation of Saint Anthony. Vi drogs in av bildens ljus och paraden av de långbenta varelserna med mygg-liknande ben. Det som lockade oss in var vår förvirrade undran över vad budskapet kunde vara med denna tavla. På bilden kan man skåda en naken utmärglad man med ett kors som han håller upp på ett skyddande sätt mot den stora stegrande hästen. Mannen har även en gloria som för tankarna till helgon eller martyr. Bredvid mannen ligger en mellanstor sten och en döskalle. Bilden tas till mestadels upp av en parad av stora långbenta elefanter som leds av en lika långbent häst. Dessa fastnar man för på grund av deras tunna insektsliknande ben. Det är något ostabilt över paraden men varelsernas muskulösa uttryck efterlämnar en liten stabilitet. Det ostabila i paraden förstärks av de stora byggnader och torn elefanterna bär på ryggen. Ögonen lockas framförallt till det stora ”palatset” på en av elefanternas rygg och detta just för att det har ett starkt varmt gult ljus. När blicken väl faller på palatset överraskas man av en naken kvinnas torso i dörröppningen. Längre fram i paraden ser vi en annan naken kvinna som står på en pelare en elefant bär på. Elefanten bakom bär på någon pyramid, triangel eller prisma format torn som har 4-5 runda klot i sig som sticker ut. Elefanten längst bak bär på ett väldigt högt torn och har kommit lite efter paraden. Bland molnen kan man även skymta ett annat palats eller bebyggelse. Långt in i bilden ser man något som kan vara en ängel. Det är en bevingad vit skepnad. Till vänster om denna stor en svart och en röd skepnad. Den röda skepnaden håller ett kors och den svarta ser ut som han försvarar sig eller är ångerfull. Ännu längre bort ser man två skepnader av en vuxen och ett barn. Elefanternas ben skapar ett nät av diagonala linjer. Horisonten är mycket tydlig och skarp vilket förstärks av att det är en öken men trotts det så är där lite berg som gör horisonten oregelbunden. Ljuset i tavlan är varmt och gulaktigt i mitten och i kanterna är det mörkt och kallt som om en skugga hade lagt sig däröver. Färgerna Dali har arbetat med är olja och dessa går mycket i toner av blått, grått, gult och de beiga färgerna omkring.
                      Bilden är väldigt surrealistisk och väcker därmed massa olika associationer. Det är alltifrån mardröms scenario till en känsla av maktställning och religion. Tankarna dras lätt till Indien eller Arabländerna. Detta kanske framförallt på grund av stilen på templen och tornen men även på grund av de religiösa anknytningarna i tavlan. Det kan kännas som en kulturkrock. Bilden är behaglig att titta på och detta framförallt för färgvalet och ljuset i tavlan. Vi tror att bilden tilltalar unga eftersom det är detaljerat och ”fint” målat, inte som impressionisternas grova penseldrag utan mer 3D och surrealistiskt. Vi tror även att den tilltalar folk i största allmänhet.
                      När vi valde bilden så letade vi efter något som var intressant att analysera och tankarna gick till Salvador Dali´s surrealistiska verk som vi tyckte kunde vara intressanta att analysera. Vi sökte på nätet efter Dali´s tavlor och fick fram en hel del. Det var bara att välja och vraka. Just denna tror jag attraherade oss eftersom den var tilltalande och vacker. Därmed hamnade bilden inte i en så tilltalande kontext.
                      Vi tror att Dali har avsett att denna tavla skall skådas av den enskilda individen. Alla dennas tankar, minnen och drömmar skall sättas på sin spetts när man ser denna tavla.
                      Tavlan är baserad på en bok med samma namn som handlar om The Temptation of Saint Anthony och utspelar sig i den egyptiska öknen.



Glasfåglar i molnen.
Litteraturseminarium i grupp 12/2.

Boken berörde i huvudsak dokumentation, temaarbete av olika slag och Reggio Emilia- pedagogiken.

Dokumentation. Få syn på vad barnen kan istället för vad de inte kan.

Med hjälp av dokumentationen kunna sätta egna ord på verksamheten istället för att låna andras formuleringar. Som pedagog tro på den egna kompetensen.

En förändrad barnsyn där pedagogerna vill bryta mot det traditionella inlärningssättet och förbättra relationen kollegorna sinsemellan. Ta tillvara på diskussionen. Måste finnas en gemensam vilja och energi hos pedagogerna. En förutsättning.

Det är inte alltid det finns den viljan, energin eller tiden. Känslan var att personalen många gånger var lite överengagerade i sitt jobb på så vis att den tog upp tid utanför verksamhetens tid.  Eldsjälar!
Dock måste man hitta ett förhållningsätt som man kan lägga enbart under arbetstid. Man kan inte ge hur mycket som helst.

Behöver man alltid ”leka” med barnen?  Vi som pedagoger behöver inte delta i allt men ska finnas tillhands som vuxen.  I arbetet med att låta barnen bygga upp ett självförtroende och öva upp sin kompetens måste de få försöka själva.

Vad betyder ”duktig”? Vad händer när en vuxen säger  ”vad duktig du är” till ett barn? När är man inte duktig? Barnen behöver känna stolthet som inte handlar om en vilja att tillfredställa den vuxna. Inte skapa för att få höra: ”vad fint”. Ordet ”duktig” följer med oss hela livet. Ex: den duktiga kvinnan som sköter om mannen, karriären, barnen, hemmet.  Bekräftelsebehovet.

Ingen har egentligen rätt att bedöma en annan individ på det sättet. Bör även vara försiktig med att lägga för mycket av våra värderingar på barnen.

Bygga upp en kompetens hos barnen i stället. Ett självförtroende. Se ett innehåll där man utgår ifrån barnens intresse och erfarenheter.

Måste man följa barnens utveckling i varje moment?

Visa att man är intresserad. Ställa frågor. Visa att jag ser vad du gör. Ha en positiv inställning.
Kan barn få för mycket fria händer. Svårigheten för oss som pedagoger att hitta en balans mellan att låta barnens egna behov och intressen styra och samtidigt finnas där tillhand som vuxen när det behövs. Den vuxna har erfarenheter som är till användning. Kan barnen inte bli otrygga om de får styra för mycket själva?

Balans.

Kvinnan i boken kritiserade sig själv för mycket. Hon dokumenterade och analyserade och kom ofta fram till att hon ”igen” hjälpte till för mycket, men man måste ju få använda sina pedagogiska kompetenser.

Miljö. Utemiljö. Uppfattas ofta av oss vuxna som tråkig. Man behöver inte servera barnen med inköpt dyrt material. Fria ytor och begränsat material ger barnen möjlighet att använda sin fantasi. Man behöver inte en lastbil för att leka lastbil.

Författaren var lite av en ”romantiker” . Mycket handlade om hennes starka känslor och upplevelser.

Varför är temaarbete bra?

Man kan få in det i flera ämnen. Man kan arbeta mer efter barnens behov. Få in fler uttrycksformer och inlärningsmetoder. Få bättre syn på vad barnen lärt sig.

Balans mellan vad vi tycker är viktigt och barnen tycker är viktigt.

Vi måste använda våra kompetenser men även utnyttja att barn har ett sätt att tänka utanför ramarna som vi vuxna tappat bort.

 Malin Pedersen, Hannah, Larsson, Terese Lindqvist, Karolina, Andreas Frick, Karolina Petersen.



Den radikala estetiken av Magnus Persson och Jan Thavenius
Den radikala estetiken är en banbrytande bok som tar upp ämnen om den moderna estetiken, den radikala estetiken och estetiken i samspel med skolan.

                      ”Estetiken har fått en ny betydelse i den medie- och konsumtionskultur
                      som breder ut sig i samhället. Estetiken är en
                      vara. Det finns stora pengar att tjäna på estetik. Den spelar
                      dessutom en större roll än kanske någonsin för våra drömmar
                      och våra föreställningar om oss själva och världen. Varför
                      skulle inte skolan påverkas av detta?”

Boken i sig tycker jag är lite radikal och bitvis kan man bli ganska upprörd över hur krasst de lägger fram sanningen men sedan är det inte alltid jag håller med heller. Jag var ganska upprörd över deras sätt att dra in krig i det hela och tanken på icke-krigen var upprörande. Men under en diskussion med några kurskompisar ställde jag frågan, lika mycket till mig själv som till dom, vad är radikal estetik? Vad är det idag, vad var det för hundra år sen och hur ser det ut i framtiden? Radikalt är något som folk reagerar på. Det är att upphäva alla normer för en ny förändring. År 1874 var det impressionisterna som var  radikala och år 1917 var det Marcel Duchamp med Fontän. Idag är radikal estetik något helt annat. Det är det vi reagerar på i samhället och ifrågasätter om det är konst eller bara konstigt. Eftersom radikalt är vad samhället tycker är radikalt och samhället hela tiden förändrar sin mening om vad som är radikalt ändras ständigt begreppet radikal estetik. Så det vi anser idag som radikal estetik kommer säkerligen inte förtjäna det begreppet i framtiden.
                      Något mer som boken tog upp är just vad skall vi undervisa i skolan. Estetiska ämnen har redan en väldigt liten plats i skolan och vad ska man då välja ut att undervisa. Ska man tex välja de stora konstnärerna från förr (Leonardo Da Vinci) eller de ”radikala” konstnärerna från 1900-talet  eller ska man välja att prata om de praktisk-estetiska ämnena och dagens radikala estetik så som de tycker i boken, Den radikala estetiken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar