Vi fick i läxa att inför gårdagens lektion mäta upp ett rum och göra en planritning. Vi skulle även fotografera detta rum som vi själva valt. I uppgiften stod det även skrivet:
Tanken är att vi ska betrakta rum som platser vi kan iscensätta på olika sätt.
I skolan visar vi upp elevernas arbeten,
men hur och varför gör vi det och vad kan vi åstadkomma?
Jag har fortfarande inte helt koll på vad och hur vi ska göra denna uppgift men jag visste var jag skulle börja. Eftersom det verkade viktigt att inte göra det för komplicerat var vår lägenhet inte den bästa. Vi har öppen planlösning så kök, vardagsrum, matrum och hall hänger ihop i ett stort rum vilket jag därför inte tyckte var speciellt optimalt. Sovrummet höll vi på att sätta upp bokhyllor i och badrummet var översvämmat av kläder blöjor m.m. Jag hade md andra ord svårt att välja. Men så gick det upp ett litet ljus för mig och jag tyckte genast att hallen, den utanför ytterdörren, var en intressant plats. Den har många vägar man kan ta, det är inget ställa man är på, är det en mötesplats? ett vägskäl? Hur ser det egentligen ut? Är hissen en förlängning, det är en definitionsfråga. Rummet är kalt och vad är egentligen personligt där, dörrmattorna, namnskyltarna? Visst är det även ett litet mysko rum med fyra stycken titthål. Liknande rum hittar man inte någon annanstans än i lägenhetshus? Jag blev nyfiken och tankarna bara flöda iväg. Jag såg mönstret i taket, spegelbilden in till trapphuset hissen med dess extravaganta lyxiga inredning med spottar i taket och en sittplats. Denna kala miljö påminde om antarktisk kala kalla landskap och plötsligt var hissen där som ett varmt och välkomnande rum. Jag började mäta från golv till tak och väggar. Lite konstig tyckte nog grannen jag var dock när hon kom hem och jag låg på alla fyra framför hennes dörr. En bra planritning fick jag ihop och sen började jag fotografera. Först försökte jag ta så faktiska bilder som möjligt men allt eftersom började jag sväva ut och experimentera lite. Sen bar det av mot skolan.| Arbetet med Photoshop |
| Resultatet av massa lek |









Inga kommentarer:
Skicka en kommentar