Inskolning - Hur påverkas små barn av olika inskolningsmodeller i förskolan?
Sammanfattning
Syftet är att göra en undersökning om olika inskolningsmodeller av barn i ett års ålder utifrånett barnperspektiv. Mina frågeställningar är: Finns det några avgörande för- och nackdelar
med de olika modellerna? Hur upplever föräldrar och pedagoger (förskollärare och
barnskötare kommer att benämnas som pedagoger i studien) de olika inskolningsmodellerna
utifrån barnets behov? Vad kännetecknar en god inskolning? Spelar barnets ålder någon roll?
Det finns inte någon exakt vetenskap eller forskning om de olika modellerna. Därför vill jag
med olika teorier samt ett eget undersökande i form av observationer, enkäter och intervjuer,
komma fram till vad dessa modeller tillför ett barn som är ett år. Jag vill utifrån ett
barnperspektiv ta reda på vad fördelarna är med de olika inskolningsmodellerna. Jag har till
denna studie valt ut olika utvecklingsteorier som utgångspunkt. Dessa berör anknytning,
trygghet samt psykosocial-utveckling. Jag har valt att använda triangulering av
undersökningsmetoderna observation, enkät samt intervju. I resultatet framgår att de olika
inskolningsmodellerna har både för- och nackdelar. Det som är viktigast är barnets och
föräldrarnas trygghet och anknytning till pedagogerna och verksamheten. Huruvida
inskolningen blir lyckad hänger på pedagogernas förhållningssätt och flexibilitet och inte på
den valda inskolningsmodellen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar