onsdag 13 augusti 2014

Inskolning

Nu i inskolningstider dyker alla oroliga föräldrar upp i detta virrvarr av sociala medier, forum och inte minst på förskolorna. Det får mig att minnas mitt examensarbete som handlade just om inskolningar av de små barnen. Jag kunde inte låta bli att bläddra lite i mitt arbete och känslorna från den tiden och den processen överväldigade mig. Detta arbete skrev jag precis efter det att min dotter inskolades och det var en känslomässig period som jag ändå minns som helt fantastisk. Min dotter älskade förskolan och när hon var där ägnade jag mig åt de intressanta studierna och den stora respons jag fick på mitt arbete. Min handledare sa till mig vid något tillfälle att jag borde ägna mig åt forskning på heltid vilket jag kan säga att efter detta arbetet så var jag liiiite sugen på det och så än idag. Nedan följer sammanfattningen och en länk till mitt arbete.


Inskolning - Hur påverkas små barn av olika inskolningsmodeller i förskolan?

Sammanfattning

Syftet är att göra en undersökning om olika inskolningsmodeller av barn i ett års ålder utifrån
ett barnperspektiv. Mina frågeställningar är: Finns det några avgörande för- och nackdelar
med de olika modellerna? Hur upplever föräldrar och pedagoger (förskollärare och
barnskötare kommer att benämnas som pedagoger i studien) de olika inskolningsmodellerna
utifrån barnets behov? Vad kännetecknar en god inskolning? Spelar barnets ålder någon roll?
Det finns inte någon exakt vetenskap eller forskning om de olika modellerna. Därför vill jag
med olika teorier samt ett eget undersökande i form av observationer, enkäter och intervjuer,
komma fram till vad dessa modeller tillför ett barn som är ett år. Jag vill utifrån ett
barnperspektiv ta reda på vad fördelarna är med de olika inskolningsmodellerna. Jag har till
denna studie valt ut olika utvecklingsteorier som utgångspunkt. Dessa berör anknytning,
trygghet samt psykosocial-utveckling. Jag har valt att använda triangulering av
undersökningsmetoderna observation, enkät samt intervju. I resultatet framgår att de olika
inskolningsmodellerna har både för- och nackdelar. Det som är viktigast är barnets och
föräldrarnas trygghet och anknytning till pedagogerna och verksamheten. Huruvida
inskolningen blir lyckad hänger på pedagogernas förhållningssätt och flexibilitet och inte på

den valda inskolningsmodellen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar